drukuj

Aromatyczny piernik czekoladowy

Aromatyczny piernik czekoladowy

Składniki

Aromatyczny
  • Mąka pszenna graham typ 1850 3 szklanki
  • Kakao niskotłuszczowe o zawartości tłuszczu 10 – 12 % (np. DecoMorreno, Wedel, Gellwe, Bio) 2 łyżki
  • Jabłka dowolny rodzaj 3 duże sztuki lub 4 średnie
  • Przyprawa do piernika 40 g lub sporządzona samodzielnie np. z cynamonu, imbiru, gałki muszkatołowej, goździków, ziela angielskiego, pieprzu czarnego, kardamonu, anyżu gwiazdkowego, nasion kolendry
  • Czekolada o zawartości kakao – 70 – 85 % (np. Wawel, merci, Lindt) 50 g – drobno posiekać
  • Soda oczyszczona 1,5 łyżeczki
  • Jaja klasa wagowa M 3 sztuki
  • Miód 3 łyżki (np. spadziowy, gryczany, z pyłkiem kwiatowym)
  • Tłuszcz roślinny wysokiej jakości, np. oliwa z oliwek, olej rzepakowy 1/3 szklanki
  • Polewa czekoladowa: 100 g ciemnej czekolady 70%, roztopionej z 1 łyżką tłuszczu roślinnego z 1 łyżeczką przyprawy piernikowej (ogrzewamy w kąpieli wodnej)

Sposób przyrządzania

  • Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni.
  • Jabłka ścieramy na tarce o dużych oczkach.
  • W dużej misce mieszamy mąkę z przyprawami, kakao, czekoladą, sodą.
  • Oddzielamy białka od żółtek. Białka ubijamy na sztywną pianę. Żółtka miksujemy przez około 4 min., aż staną się puszyste. Stopniowo dodajemy po łyżce miodu, miksujemy dalej przez około 3 – 4 minuty. Mieszamy z tłuszczem roślinnym.
  • Przelewamy do miski z mąką i bardzo delikatnie mieszamy łyżką, następnie łączymy z pianą z białek a na koniec z jabłkami.
  • Formę keksową wykładamy papierem pergaminowym. Przekładamy ciasto.
  • Pieczemy ok. 60 minut. Polewamy polewą, kroimy po całkowitym ostudzeniu.

Uwagi

  • Inspiracją do wykonania tego piernika był przepis znajdujący się na stronie: www.kwestiasmaku.com

Źródła energii
 dla składników z przepisu
Energia 3537kcal
Białko 83.4g
Tłuszcz 181g
Węglowodany 441.8g
Błonnik 65.8g

Słowa kluczowe opisujące ten przepis: , , , , , , , dodano: 08.12.2010

drukuj

Wydruk pochodzi ze strony z odżywczymi i smacznymi przepisami www.zdroweconieco.pl

Odpowiedzi: 24

  1. izabela says:

    Wartości odżywcze dla jednego kawałka ważącego 60 g, kształtować się będą następująco:
    Energia: 180 kcal / 60 g
    Białko: 4,3 g / 60 g
    Tłuszcz: 9,2 g / 60 g
    Węglowodany: 22,6 g / 60 g
    Błonnik: 3,4 g / 60 g

  2. Ania says:

    a na jakiej wielkości formę podane są składniki ?

  3. izabela says:

    Piernika piekłam w formie keksowej o następujących wymiarach:
    długość górna 30 cm
    długość dolna 27 cm
    szerokość górna 10 cm
    szerokość dolna 7,5 cm

    Dla zobrazowania proszę spojrzeć w poniższego linka:
    http://www.modnakuchnia.pl/produkty/kuchnia/231/silikomart-forma-silikonowa-keks-30x10_sft331

  4. Ania says:

    bardzo dziękuję za odpowiedź

  5. Ania says:

    i jeszcze jedno pytanie:
    jeśli użyję keksówki o tych samych wymiarach, to ile mniej więcej wyjdzie mi takich kawałków z podanymi wyżej wartościami ?

  6. Ania says:

    cofam pytanie, już obliczyłam ;-)

  7. Ania says:

    czy zamiast mąki graham można użyć pełnoziarnistej lubelli ?

  8. izabela says:

    @Ania myślę, że jak najbardziej, chociaż sama jeszcze nie piekłam żadnego ciasta z jej dodatkiem.

  9. Ania says:

    ja też nie, ale używałam jej do pierogów leniwych, naleśników i wyszło naprawdę smaczne, a mam problem ze znalezieniem mąki graham, więc próbuję się ratować jak mogę ;-) wiem, że nie będzie już to ciasto tak wartościowe, jak w przypadku użycia mąki graham, ale chyba z pełnoziarnistą nie powinno być tak źle ?;) zawsze lepsze to niż zwyczajna pszenna. tak mi się wydaje…

  10. izabela says:

    Aniu, a czy w Twoim mieście znajdują się sklepy ze zdrową żywnością? Tam z pewnością otrzymasz mąkę pszenną graham. Coraz częściej też pojawia się w delikatesach typu “Piotr i Paweł”, “Bomi” itd…Ewentualnie można zamówić przez internet.
    Jaka jest różnica pomiędzy wspomnianymi powyżej mąkami?
    Mąka pełnoziarnista, jak sama nazwa wskazuje powstaje z całego ziarna zbóż. W jej skład wchodzi również okrywa – czyli tzw. otręby. Oczywiście ziarno przed przemiałem przechodzi odpowiednie zabiegi związane z oczyszczaniem itp…
    Mąka taka zawiera wszystkie wartości żywieniowe ziarna – jest bogata w błonnik, składniki mineralne, witaminy.
    Jeżeli chodzi o mąkę pszenną graham typ 1850 – to proces przemiału wygląda nieco inaczej: oddziela się osobno: bielmo (na drobno), zarodki i otręby, a następnie łączy się wszystkie poszczególne części. Stąd widzimy, że mąka ta posiada widoczne otręby w swojej drobnej strukturze – prawda?
    Obydwie mąki należą do razowych, są wartościowe i należy je uwzględnić w swojej diecie. Jeżeli ktoś ma delikatny żołądek, mąka graham z pewnością będzie łatwiej strawna niż z pełnego przemiału.

  11. Ania says:

    jest sklep ze zdrową żywnością, ale niestety nie ma aktualnie mąki graham – nie potrafili mi odpowiedzieć, kiedy będzie. zdecyduję się jednak na użycie pelnoziarnistej ;-) chyba, że do świąt znajdę graham

  12. Czarna Kijana says:

    Mąkę graham można dostać np. w Inter Marche- ja bardzo lubię i polecam orkiszową.

  13. paskuda says:

    pychota mmm… i tylko 180kcal.. poza tym.. zawsze mozna zrezygnować z polewy :) ja lubie taki suchy piernik, zawsze można go spakować ze sobą gdzieś do szkoły do pracy, jeśli zostanie po świetach ;)
    pozdro

  14. Ania says:

    zrobiłam dziś ten piernik i muszę przyznać, że jest przepyszny! niby niewielka ilość miodu, ale dzięki słodkim jabłkom nabrał świetnej słodyczy. bardzo dziękuję i każdemu polecam!;-)

  15. Karolina says:

    a co z czekoladą, która jest do ciasta (nie do polewy)?

  16. izabela says:

    Drobno posiekaną czekoladę dodajemy do miski z mąką, przyprawami, kakao i sodą.

  17. Karolina says:

    Dziękuję, tak zrobiłam, ale niestety ciasto mi nie wyszło. Jest twarde i jeszcze stoi od Sylwestra, bo po paru kawałkach bolą zęby i dziąsła.

  18. Ania says:

    mnie też z początku nie wyszło – nie dało się go wyrobić, jakby było o szklankę mąki za dużo. musialam dolać mleka i wbić jeszcze jedno jajko i wyszło pyszne ;-)

  19. Karolina says:

    no właśnie, wyszło za twarde, jakby było o szklankę mąki za dużo. myślałam też nad dolaniem mleka, ale później znowu pomyślałam, że nie będę kombinować, zrobię według przepisu. nie piekę dużo, więc chciałam wykonać wszystko wedle instrukcji i nie wyszło.. w smaku niczego mu nie brakuje, tylko ta twardość przeszkadza, ale właśnie dziś uporaliśmy się do końca z tym kamieniem:))

  20. Weronika says:

    A czy dodanie sody jest konieczne? Rozumiem ze ma zadzialac jak proszek do pieczenia ale mnie po nim boli brzuch :/

  21. desgrasar says:

    Pani Izabelo, chciałabym zaproponować podawanie przy przepisach przykładowych wartości odżywczych dla tych samych produktów przygotowywany w tradycyjny nie dietetyczny sposób. Pozdrawiam. A piernik do niedzielnej kawki jak znalazł:)

  22. Izabela says:

    @desgrasar: dziękuję za propozycję, jednak moim zamierzeniem jest przedstawienie propozycji potraw z odpowiednich składników, a przedstawione wartości odżywcze są tu niejako tylko dodatkiem :) Miło mi, że piernik smakuje :)

  23. Leerkoo says:

    Jaka jest właściwie różnica między mąką typu graham a pełnoziarnistą? Zaczęłam kupować ostatnio mąkę typu 2000 (żytnia, orkiszowa, pszennej jeszcze nie dorwałam)

Zostaw komentarz